Thema heelal – de ruimte

thema heelal - de ruimte - Lespakket

Inleiding

Tikipi – als je met dit thema gewerkt hebt, zou je hierop voort kunnen borduren. Je vraagt: waar zou Tikipi eigenlijk wonen? Zijn er dan nog meer planeten dan alleen de aarde? Zouden we ook bij Tikipi op bezoek kunnen?

Prentenboek – lees een prentenboek voor (bv. Papa pak jij de maan voor mij – Eric Carle) en stel hier vragen over. Zou je echt op de maan kunnen komen? (als de kinderen ‘nee’ zeggen, kun je ze vragen of ze weten wat een raket is). In de inleiding maak je de kinderen enthousiast, zodat ze alles te weten willen komen over het heelal. Waarschijnlijk weten de kinderen nog niet veel, of hebben ze alleen fantasiebeelden over marsmannetjes.

Boekentips

[bol_product_links block_id=”bol_52de376e67d22_selected-products” products=”1001004011273301,666759166,1001004007508102,9200000011552036,1001004001571486,9200000000037481″ name=”Heelal” sub_id=”heelal” link_color=”373737″ subtitle_color=”373737″ pricetype_color=”E34E34″ price_color=”E34E34″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”500″ cols=”2″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Hoek

Je kunt een raket namaken van een koelkastdoos. Aan de binnenkant maak je een control pannel (een platte doos beplakken met aluminiumfolie). Aan de buitenkant schilder je de raket. In de raket maak je een opening waar de kinderen doorheen kunnen kruipen.

Daarnaast zet je een andere, lagere doos, of je neemt 2 tafels die je bekleed met landbouwplastic. De doos kun je van binnen zwart schilderen. Deze ruimte wordt een planeet. Hier leg je zaklampen neer en glow in the dark figuren. Je kunt kleine gaatjes prikken in de doos of het landbouwplastic, zodat het net lijkt of er sterren schijnen.

Voor de ruimtereis hebben de kinderen ook ruimtepakken nodig. Maak die van witte overalls of witte vuilniszakken. Een papieren zak kan wit geverfd worden en gebruikt worden als helm. Knip er een gat in waar het gezicht zit. Je kunt ook een helm maken van papier maché en een ballon.

Natuurlijk heb je ook zuurstofflessen nodig. Die maak je van 2 frisdrankflessen die je beplakt met aluminiumfolie. Een slangetje naar de helm zou helemaal mooi zijn. Je kunt dit maken van rietjes die je in elkaar schuift.

Knutselen

Sterrenkijkers – Maak kleine gaatjes in de bodem van een pringles can. Beplak de pringles can met planeten en sterren. Als je nu door de can heen kijkt, tegen het licht in, zie je een sterrenhemel.

Planeten – Beplak een ballon met papier maché. Goed laten drogen en verven in de gewenste kleur. (je kunt kinderen laten nadenken over de kleur: groen = planten, blauw = water, etc. Ook kun je ze leren waarom Mars de rode planeet genoemd wordt)

Raket – Laat de kinderen een raket maken van stevig papier en keukenrollen. Geef ze plaatjes waar ze ideeën van op kunnen doen. Ze kunnen een raampje maken waar ze zichzelf achter tekenen. Ook is het leuk om er een foto achter te plakken.

Het heelal – laat kinderen een tekening maken van hoe ze denken dat het heelal eruit ziet. Ze gebruiken wasco. Hierna gaan ze over de tekening heen met ecoline met kleuterlijm en glitters. Dat worden de sterren.

Raket van 16 vierkantjes

(klik op het plaatje voor een voorbeeld en uitleg, .pdf bestand)

Kringactiviteiten

Nog geen kringactiviteiten…

Lesideeën

Interactief voorlezen van “Papa, pak jij de maan voor mij” – Eric Carle.

Inleiding: Praat met de kinderen over de voorkant. Laat ze vertellen wat ze zien. (maan, sterren, letters, ladder). Activeer de voorkennis, kijk wat ze al weten over de maan en de sterren. Die zie je alleen ’s nachts als het donker is. Hoeveel sterren tellen de kinderen? Hoeveel sterren zijn er in de ruimte?

Kern: Laat de ladder aanleiding zijn om aan het verhaal te gaan beginnen. Waarom staat die ladder daar? Bekijk van te voren het boek goed om te kijken welke woorden je wilt aanbieden. Lok reacties uit van de kinderen (ik zou de maan ook wel willen hebben, dan heb ik hem lekker voor mezelf).

Afronding: Samen met de kinderen praat je nog even na over het verhaal. Wat vonden de kinderen ervan? Wat hebben ze ervan geleerd (misschien kunnen ze dat zelf wel aangeven). Laat ze een tekening maken over het boek, of verzamel uitspraken en maak daar een verhaal van. Misschien kunnen de kinderen aan de hand van dit verhaal hun eigen boek maken over wat ze allemaal tegen kunnen komen op hun ruimtereis.

Zandtafel: Laat de kinderen in de zandtafel experimenteren met knikkers. Op de maan zijn kraters, die zijn daar gekomen door de inslag van kometen. Laat de knikker van verschillende hoogtes vallen en zie wat er gebeurt. Met stenen, een raket, astronauten kan een maanwandeling nagebootst worden.

Beweging: Probeer samen met de kinderen eens uit hoe het is om door de ruimte te zweven. Je voeten raken de grond heel licht en je beweegt langzaam. Dan ineens is de zwaartekracht er weer en kun je weer gewoon lopen. Het is leuk om dit aan de hand van muziek te doen. Neem langzame en snelle stukjes muziek en mix die door elkaar op één cd. De kinderen moeten luisteren naar de muziek en passend bewegen.

Misschien kun je er een verhaal bij vertellen dat jullie op ruimtereis gaan. De snelle stukjes worden dan de reis, de langzame stukjes de planeten die je tegenkomt. Je begint dan natuurlijk met het uitbeelden van de lancering (met terugtellen, zwaaien, etc). Na de reis kom je weer terug op aarde (wel eerst je riemen vastdoen, want het wordt een wilde rit!).

Materialen

raket van Tangram vormen

Versjes en liedjes

Ik lig in bed en zie de maan
hoog in de lucht, hier ver vandaan
ik doe mijn ruimtepak gauw aan
ik moet nog even naar de maan
snel stap ik in mijn raket
aan de kant, opgelet
3 2 1 pas op pas op
opzij opzij, want ik stijg op
ik zweef wat rond in mijn raket
tot ik hem op de maan neerzet
ik pak mijn stiften en stap uit,
ik kijk en loop wat rond.
dan teken ik twee ogen
een neus en nog een mond
Dan ga ik weer met mijn raket
terug naar huis, terug naar bed

ik lig in bed en zie de maan
hoog in de lucht, hier ver vandaan
ze lacht naar mij en kijkt me aan
ik fluister: welterusten maan.

Er woont een klein mannetje op de maan
Dat is wel een heel eind hier vandaan
‘s Nachts kijkt hij af en toe naar beneden
En als iedereen slaapt is hij tevreden
En wat doet dat kleine mannetje overdag?
Dan slaapt hij lekker zelf… en dat mag
Er woont een heel klein mannetje op de maan
Die zegt, dat je nu moet slapen gaan

De zon vroeg eens aan de maan
,,Waar kom jij nou ‘s avonds vandaan?”
Toen zei de maan tegen de zon
,,Ik wou maar dat ik het je vertellen kon
Er staat daar helemaal geen bordje om te lezen
Het zal wel ergens aan de andere kant van de wereld wezen?
Maar als je een keertje meegaat, zon, dan kun je het zelf zien”
Ja, als zon doe ik dat wel eens een keertje, …..misschien?

Mam, kan je ook een touwtje aan de maan binden?
Want ik kan hem overdag nooit vinden
En met een touwtje trek ik hem dan zo naar me toe
Ja, een touwtje aan de maan, dat is wat ik doe

Extra tips en nieuwtjes ontvangen?

Wil je niets meer missen van JufBianca.nl? Laat je e-mailadres achter en ontvang nieuws en extra tips.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *